År 2013 stod digital försäljning av musik för 76% av hela omsättningen av musikförsäljningen. Det är ett tydligt tecken på att det är digitalt som svensken vill köpa och lyssna på musik och det är  framförallt försäljningen av streamad musik som ökat radikalt de senaste åren.

Men är det skillnad på hur vi lyssnar på musiken beroende på var vi är? Vissa trender går i alla fall att se.

På jobbet

Vilken slags musik som spelas och hur man lyssnar på jobbet beror självklart på vad man gör. Arbetar man ensam har man ju betydligt lättare att bestämma än om man sitter ett tiotal personer i ett kontorslandskap. Men överlag är det ”bakgrundsmusik” som efterfrågas och många gånger radio eftersom det ger en lagom mix som de flesta på en arbetsplats kan acceptera.

I hemmet

I hemmet styrs musikvalet mycket av vad som ska ske. Är det en romantisk middag på gång plockas de lugnar låtarna fram medan det till barnkalaset snarare blir fart och fläkt. Här är det tydligt hur musiken skapar den känslostämningen som man är ute efter. De sorgliga låtarna kan vara ett stöd att minnas personer som gått bort lika gärna som meditativ musik får många att slappna av efter jobbet.

Live

Oavsett om det handlar om sport, teater eller musik så är det en helt annan upplevelse att se och höra detta live än att se på TV eller lyssna på stereo. Det är det sätt som skiljer sig mest från de andra i musikupplevelsen. Med tusentals andra på arenan som sjunger med, klappar, dansar och hoppar i takt är det en mäktig upplevelse där men verkligen får ta del av musiken när den är som bäst – för livemusik är den bästa.

Nu behöver det inte nödvändigtvis vara på de största arenorna i Sverige som besöks utan musiken kan lika gärna avnjutas på någon lokal pub med ett tiotal personer i publiken. Upplevelsen är då något annorlunda men det utan att säga att det ena är bättre än det andra.